Opatovice I - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Životní situace - Pohřešování či únos občana České republiky v zahraničí

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Pohřešování či únos občana České republiky v zahraničí

4. Základní informace k životní situaci

Postup při pohřešování či únosu občana České republiky v zahraničí.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci jedná kterákoli osoba, které je známo, že je občan České republiky pohřešován či unesen.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Při získání informace o pohřešování či únosu občana České republiky v zahraničí je žádoucí neprodleně věc oznámit Policii České republiky nebo policii v daném státě.
Dále je vhodné též informovat příslušný zastupitelský úřad České republiky v zahraničí.
V případě cest do rizikových oblastí v zahraničí je možné (žádoucí) se dobrovolně zaregistrovat v databázi Ministerstva zahraničních věcí České republiky - systém DROZD ("Dobrovolná registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí").

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Neprodleným telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Dále je nutné učinit oznámení o pohřešované či unesené osobě prostřednictvím obvodního oddělení Policie České republiky v místě trvalého bydliště pohřešovaného nebo oznamovatele.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Situaci je třeba řešit s místy uvedenými v bodě 08.
Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nepřetržitou diplomatickou službu, která je určena pro naléhavé a vážné případy.
Nouzové linky jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad").

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Důležité informace vztahující se k pohřešované či unesené osobě, a to zejména osobní údaje, údaje týkající se jejího posledního pobytu a okolností, za kterých došlo k této životní situaci.
Dále je vhodné mít k dispozici také fotografii a osobní doklady pohřešované či unesené osoby.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Ze strany konzulární služby nejsou při řešení této životní situace stanoveny žádné správní poplatky.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Záleží na konkrétním případu, který má být projednáván, a na příslušných ustanoveních relevantních právních předpisů cizího státu.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Případné další činnosti závisí na konkrétním případu a na právním řádu cizího státu.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zastupitelský úřad České republiky postupuje v souladu s ustanoveními Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (ze dne 24. dubna 1963), která je publikována vyhláškou č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích, případně dle dvoustranné konzulární úmluvy, uzavřené s některými státy.
Musí též zohlednit právní řád a zvyklosti cizího státu, ve kterém k pohřešování či únosu občana České republiky došlo.

18. Jaké jsou související předpisy

Záleží na konkrétním projednávaném případu.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky stanoví obecně závazný předpis cizího státu.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce stanoví obecně závazný předpis cizího státu.

21. Nejčastější dotazy

 

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Odbor konzulárních činností Ministerstva zahraničních věcí České republiky

26. Kontaktní osoba

 

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

10.02.2015

28. Popis byl naposledy aktualizován

03.08.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Pokud v zemi, v níž se občan České republiky nachází, není zřízen zastupitelský úřad České republiky, může se občan České republiky obrátit na zastupitelský úřad některého z členských států Evropské unie, který v zemi sídlí.