Opatovice I - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Životní situace - Podávání řádných a mimořádných opravných prostředků

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Podávání řádných a mimořádných opravných prostředků

4. Základní informace k životní situaci

V určitých situacích nelze vyloučit, že příjemce rozhodnutí bude mít za to, že rozhodnutí vydané správcem daně vykazuje vady; nápravy těchto vad se lze domáhat opravnými prostředky.
Opravné prostředky nalezneme v části druhé, hlavě VII zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též "daňový řád"), a dělíme je na:
  • řádné opravné prostředky a
  • mimořádné opravné prostředky.
Řádným opravným prostředkem je odvolání a rozklad.
Mimořádným opravným prostředkem je návrh na povolení obnovy řízení.
- K čemu slouží řádné opravné prostředky:
Příjemce rozhodnutí se může odvolat proti každému rozhodnutí správce daně, pokud zákon nestanoví jinak, za předpokladu, že dospěje k závěru, že správce daně při jeho vydání pochybil.
Poučení o možnosti podání odvolání je uvedeno na každém stejnopisu rozhodnutí.
Příjemce rozhodnutí může podat rozklad proti rozhodnutí ústředního správního orgánu (např. ministerstva či jiného ústředního orgánu vymezeného zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů) nebo úřední osoby stojící v jeho čele.
Na řízení o rozkladu se použijí obdobně ustanovení o odvolání, nevylučuje-li to povaha věci.
- K čemu slouží mimořádné opravné prostředky:
Mimořádnými opravnými prostředky lze napadnout výhradně pravomocná rozhodnutí správce daně, tj. rozhodnutí, která byla řádně oznámena jeho příjemcům a proti nimž se již nelze odvolat, a to za splnění zákonem stanovených podmínek.
Obnova řízení (§ 117 - 120 daňového řádu)
Řízení ukončené pravomocným rozhodnutím může být obnoveno, jestliže:
  • vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění příjemce rozhodnutí nebo správce daně uplatněny již dříve v řízení a mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí, podmínkou však je, že tyto skutečnosti či důkazy existovaly v době vydání rozhodnutí,
  • rozhodnutí bylo učiněno na základě padělaného nebo pozměněného dokladu, anebo dokladu obsahujícího nepravdivé údaje, křivé výpovědi svědka, nebo nepravdivého znaleckého posudku,
  • rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem,
  • rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a příslušný orgán veřejné moci o ní dodatečně rozhodl jinak způsobem, který má vliv na toto rozhodnutí a jemu předcházející řízení.
Upozornění:
Mimořádným opravným prostředkem již není přezkumné řízení.
Přezkoumání rozhodnutí může nařídit správce daně nejblíže nadřízený správci daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni, pouze z moci úřední, a to za předpokladu, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právními předpisy.
Daňový subjekt nebo kterákoliv jiná osoba zúčastněná na správě daní může podat podnět k nařízení přezkoumání rozhodnutí.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci je oprávněn jednat:
  • daňový subjekt - fyzická osoba,
  • daňový subjekt - právnická osoba; za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jednat jejím jménem podle jiného právního předpisu,
  • zákonný zástupce nebo opatrovník fyzické osoby, která nemůže před správcem daně jednat z důvodu omezené svéprávnosti (zejm. pro nedostatek věku nebo z důvodu jejího omezení soudem),
  • zmocněnec zvolený daňovým subjektem nebo ustanovený zástupce,
  • společný zmocněnec či společný zástupce,
  • zaměstnanec právnické osoby nebo jiná fyzická osoba, která vykonává činnost této právnické osoby - právnická osoba je může pověřit, aby jednali jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
  • zaměstnanec podnikající fyzické osoby nebo jiná fyzická osoba pověřená k tomu, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
  • prokurista právnické osoby - při správě daní je oprávněn jednat jejím jménem, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Odvolání (a rozklad)
Odvolání lze podat zpravidla do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání směřuje, a to i před doručením tohoto rozhodnutí, pokud zákon nestanoví jinak - např. v případě odvolání proti rozhodnutí o přeplatku, kdy se lze odvolat do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí (§ 155 odst. 4 daňového řádu).
Odvolání se podává u správce daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno.
Obnova řízení
Návrh na povolení obnovy řízení se podává u správce daně, který ve věci rozhodl v prvním stupni.
Návrh musí být podán do 6 měsíců ode dne, kdy se žadatel prokazatelně dozvěděl o důvodech obnovy.
Obnovu nalézacího řízení lze povolit, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně, tj. zejména do 3 let ode dne, v němž uplynula lhůta pro podání daňového přiznání (podrobněji viz § 148 daňového řádu).
Obnovu řízení při placení daní lze povolit, pokud neuplynula lhůta pro placení daně, tj. zejména do 6 let ode dne splatnosti daně (podrobněji viz § 160 daňového řádu).
V ostatních případech lze obnovu řízení povolit do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí ukončujícího toto řízení.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Opravný prostředek je možné vůči správci daně uplatnit:
  • písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí,
  • ústně do protokolu u příslušného správce daně, nebo

8. Na které instituci životní situaci řešit

Řádné opravné prostředky se podávají správci daně, který napadené rozhodnutí vydal (tj. správci daně uvedenému na napadeném rozhodnutí); v obvyklých případech je tímto správcem daně příslušný finanční úřad, který vydal rozhodnutí.
Návrh na povolení obnovy řízení se podává u správce daně, který rozhodl v prvním stupni - obvykle u příslušného finančního úřadu.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Obraťte se na správce daně uvedeného v bodě 08.

Před osobní návštěvou se u správce daně informujte o jeho úředních hodinách pro veřejnost.

Kontakty na orgány Finanční správy naleznete na internetových stránkách Finanční správy České republiky.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

V případě osobního jednání je úřední osoba oprávněna požadovat předložení průkazu totožnosti.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro podání opravných prostředků jsou uvedeny v bodě 06.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit datovou zprávou:
  • odeslanou prostřednictvím datové schránky do datové schránky správce daně,
  • opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou správce daně; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,
Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Pokud o odvolání rozhodne správce daně prvního stupně, je proti jeho rozhodnutí připuštěno odvolání; proti rozhodnutí odvolacího orgánu se však nelze dále odvolat.
Proti rozhodnutí, kterým se obnova povoluje (či nepovoluje), je přípustné odvolání.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

 

22. Další informace

Můžete se obrátit na:

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Generální finanční ředitelství

Odbor právní a daňového procesu

Lazarská 7

117 22 Praha 1

26. Kontaktní osoba

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.01.2015

28. Popis byl naposledy aktualizován

10.04.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace